" F l o w e r "

flaw

Hai Welcome Here


" Welcome to my bittersweet diary "

We can chatting here

<>




Super Muslimah (Bab 1)}
Monday, May 28, 2012 | 4:03 PM | 0Comment


Bab 1 - Detik Impianku Bermula!


Bismillahirrahmanirrahim..
Qul Auzubirabbinnas.. Malikinnas... Ilahinnas... Minsyarril was wasil khannas.. Allaziyuwaswisufi Shudurinnas.. Minal jinnati wannas.. Sadaqallahulazim..

Aisyah menatap lembaran Qur'an itu sedetik selepas menghayati maknanya. Begitu dia khali dengan bait indah dari kalam Allah itu. ULPS! Hampir sahaja dia terlupa akan kuliahnya sejam lagi. Dia terus mencapai beg sandangnya dan masih menggenggam terjemahan Qur'an dalam genggaman anaknya sambil bergegas ke Kolej Darus Salam yang agak jauh dari rumahnya.

Kelasnya habis agak lewat pada hari itu. Aisyah sempat beristighfar kerana terasa mahu kalah dengan hujan yang turun renyai-renyai itu. Dia masih ingat kata-kata Ustaz Amirul," Berdoalah ketika hujan dan harapkanlah rahmat di sebalik rintihan hujan itu." Aisyah tidak menyangka langsung akan turun hujan pada hari itu, kerana tidak nampak tanda-tanda seperti mahu hujan semasa dia Qiamullail pagi tadi. Jadi dia terpaksa meredah hujan itu kerana terlupa membawa payung. Hatinya hanya berdoa moga-moga dia tidak jatuh sakit nanti. Beliau meredakan perasaannya dengan mengingati kembali mimpi aneh yang dialaminya sebelum ini. Super Muslimah? Adakah diriku akan menjadi orang lain selepas ini? Entahlah..

Tiba-tiba sahaja awan gelap kebiru-biruan tertumpu pada suatu tempat, di tempat jana kuasa elektrik yang agak terpencil di kota Amanda itu. Mata Aisyah cepat sahaja menangkap pergerakan awan yang aneh itu. Hatinya bgusar, sudah mahu kiamatkah? Entah mengapa kakinya mudah sahaja melangkah ke arah awan cantik itu, sambil bibirnya tidak putus-putus melafazkan Subhanallah..

Kini Aisyah betul2 berada di sebelah bangunan janakuasa elektrik itu sambil matanya bagaikan terpukau, tidak lepas memandang ke arah awan yang indah itu. Tiba-tiba, satu cahaya seperti elektrik biru menyambar tubuhnya. Bap! Aisyah rebah di bumi Allah itu disirami hujan lebat..

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Aisyah! Bangun, Aisyah!" Aisyah terasa seperti ada yang menggoncang-goncangkan tubuhnya. Perlahan saja dia membuka kelopak matanya.
"Ummi? Ummi, apa dah jadi?"
"Tadi, Aisyah pengsan kat tempat janakuasa elektrik. Kenapa Aisyah pergi situ, tengah hujan-hujan camni? Nasib baik ada Uncle Chong jumpa, kalau kena elektrik macam mana?"
"Maaflah Ummi, lain kali Aisyah tak buat lagi ek? "

Ummi senyum kembali setelah lega melihat Aisyah tidak apa-apa. Setelah itu, ibu bingkas bangun kerana Raudhah, adiknya merengek minta makanan. Ummi meninggalkan Aisyak keseorangan, masih termangu di atas katilnya..
"Ya Rabbi, apa yang telah berlaku tadi? Adakah ini 'maunah' yang Kau berikan Illahi? Alhamdulillah, aku masih diberi kesempatan hidup di dunia ini. 

Aisyah meraup tenang wajahnya. Ketika dia menarik tangannya yang menutupi wajahnya, tiba-tiba dia berasa seperti ada jaluran elektrik menyambar halus di celah jejarinya? Illahi, apakah ini? Aisyah mencuba lagi. Dia mencuba untuk menyentuh jari telunjuk kanannya dengan jari telunjuk kirinya, tapi.. terlihat lagi ada jalur elektrik kecil yang menyambungkan kedua-dua tangannya.. ----

Illahi, apakah ini? Aku tidak mengerti.... Apakah ini kebenaran dari mimpiMu?? Adakah ini satu kuasa yang boleh memberi manfaat buatku, ataukah mudharat?? 


Bersambung


Labels: