" F l o w e r "

flaw

Hai Welcome Here


" Welcome to my bittersweet diary "

We can chatting here

<>




Sahabatku Aku Bukan Sahabatmu}
Monday, August 1, 2011 | 9:05 AM | 0Comment


Salam.. Indahnya apabila bersahabat, kan? Tapi ada sesetengah kawan kita yang orang tak nak kawan dengan dia. Banyak sebab.. Mostly personaliti la kan? Ada sebab ALLAH uji kita macam tu. Kadang2 dia nak tunjuk mana salah kita. 

Mesti korang pelik kan dengan tajuk kat atas? Korang paham x apa sebab berkawan? Saja suka2 ka? Bukan, berkawan dalam Islam adalah sangat dituntut sebab menjalinkan silaturrahim dalam kalangan masyarakat muslim. Sebab tu kita x ley x bertegur sapa dengan kawan2 lebih dari 3 hari. Nanti Rasulullah x mengaku umat..

Apa yang Twill nak sampaikan- kita berkawan dengan seseorang dengan baik tanpa berharap dia akan jadi sahabat kita atau x.. Ini adalah keikhlasan. Maksudnya, kita layan kawan baik2, tolong dia bila dia ada masalah, nasihatkan dia ke jalan ALLAH. Itu tanggungjawab kita sebagai sahabat. Kalau x jalankan, kita nak jawab depan ALLAH kat akhirat nanti camna? 

Pulau pula sangat x digalakkan. Tapi orang Islam selalu amalkan untuk sedarkan orang yang berperangai teruk kan? Tahu x yang pulau tu hanya dilakukan untuk orang munafik sahaja (menyekutukan ALLAH, mencuri, berbohong yang kritikal). Pulau ni hanya dilakukan zaman Rasulullah, tu pun dalam masalah orang tak ikut berperang. Kita nak mendahului rasulullah ke dalam hal ni?

Renung-renungkan...