" F l o w e r "

flaw

Hai Welcome Here


" Welcome to my bittersweet diary "

We can chatting here

<>




Erti Cinta, Rindu dan Cemburu Yang Sebenarnya}
Wednesday, June 8, 2011 | 12:43 AM | 0Comment


Salam.. Hari ni nak cakap pasal loving cikit ye?? Jangan la tido lagi, hehehe... Hari tu Twill ada ternampak entry blogger ni. Dia punya entry pasal nak selesaikan masalah antara couple la.. Twill nasihatkan dia bahawa couple itu haram. Siapa yang bercouple, wajibal ghunnah dia akan buat zina. Zina mata- melihat dengan rasa sayang(bukan muhrim), zina mulut-berkata-kata dengannya, zina telinga- terpikat kerana mendengar suaranya.

Korang taw kan, zina tu dosa besar? Cuba kira, berapa banyak kali kita dosa sebab buat semua ni?? Hmm, bukan Twill suruh putuskan, cuma menasihati. Twill pun dah putus ngan dia sbb ni.. Kami suka sama suka tapi x jumpa sangat... Tapi rasa rindu tu tetap ada di hati kan??

Oklah, Twill juz nak kongsi artikel - - - - 

Maksud Cinta (Al-Hubb)
Cinta yaitu Al-Widaad yakni kecenderungan hati pada yang dicintai, dan itu termasuk amalan hati, bukan amalan anggota badan/dhahir. Pernikahan itu tidak akan bahagia dan berfaedah kecuali jika ada cinta dan kasih sayang diantara suami-isteri. Dan kuncinya kecintaan adalah pandangan. Oleh karena itu, Rasulullah Saw menganjurkan pada orang yang meminang untuk melihat pada yang dipinang agar sampai pada kata sepakat dan cinta


~Bukan cinta suka2 taw?? Bukan sekadar nak dapatkan kegembiraan. Jangan minta kegembiraan daripada syaitan..:)

Rindu (Al-’Isyq)
Rindu itu ialah cinta yang berlebihan, dan ada rindu yang disertai dengan menjaga diri dan ada juga yang diikuti dengan kerendahan. Maka rindu tersebut bukanlah hal yang tercela dan keji secara mutlak. Tetapi boleh jadi orang yang rindu itu, rindunya disertai dengan menjaga diri dan kesucian, dan kadang-kadang ada rindu itu disertai kerendahan dan kehinaan.



~Oleh itu, kena hati2 ketika rindu.. Takut syaitan menyelit di nafsu..



Cemburu (Al-Ghairah)
Cemburu ialah kebencian seseorang untuk disamai dengan orang lain dalam hak-haknya, dan itu merupakan salah satu akibat dari buah cinta. Maka tidak ada cemburu kecuali bagi orang yang mencintai. Dan cemburu itu termasuk sifat yang baik dan bagian yang mulia, baik pada laki-laki atau wanita.


Kami katakan kepada wanita-wanita muslimah khususnya, bahwa ada bidadari yang jelita matanya yang Allah Swt jadikan mereka untuk orang mukmin di sorga. Maka wanita muslimat tidak boleh mengingkari adanya ‘bidadari’ ini untuk orang mukmin atau mengingkari hal-hal tersebut, karena dorongan cemburu. Maka kami katakan padanya :

  • *Dia tidak tahu apakah dia akan berada bersama suaminya di surga kelak atau tidak.
  • *Bahwa cemburu tidak ada di syurga, seperti yang ada di dunia.
  • *Bahwasanya Allah Swt telah mengkhususkan juga bagi wanita dengan kenikmatan-
  • kenikmatan yang mereka ridlai, meskipun kita tidak mengetahui secara terperinci.


Ps- Bagi blogger yang Twill maksudkan, harap awak jenguk balik comment saya di entri awak..:D